Методичне забезпечення курсу

ПРОГРАМА
для загальноосвітніх навчальних закладів
курсу за вибором
«ФІНАНСОВА АБЕТКА»
2 клас

«Рекомендовано МОН України» лист від 20.05.2015


ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Курс «Фінансова абетка» – основоположна частина фінансової грамотності учнів початкової школи. Цей курс у системі фінансової освіти ґрунтується на відповідному змісті Базового компонента дошкільної освіти (освітні лінії 3.1. «Особистість дитини», 3.2. «Дитина в соціумі») та навчальних програм для учнів 2-го класу загальноосвітніх навчальних закладів, розробленими на виконання Державного стандарту початкової загальної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2011 № 462.
Фінансова грамотність допомагає навчити дітей розрізняти найбільш поширені фінансові терміни, розуміти їх зміст і грамотно оперувати ними у повсякденному житті.
Мета курсу «Фінансова абетка» – формування громадянської та соціальної компетентностей учнів на основі засвоєння ними базових фінансових знань та практичних навичок, їх використання у житті, сприяння соціальній адаптації учнів молодших класів в умовах ринкового середовища, що сприяє психічному і соціальному розвитку дитини як особистості і громадянина.
Ця мета досягається шляхом реалізації таких завдань:
-     формування фінансових, соціальних громадянських компетентностей молодших школярів у їх грамотному ставленні до особистих фінансів та позитивному ставленні до самого себе як невід’ємної складової соціальної спільноти;
-     виховання соціально-активної особистості, яка усвідомлює себе як громадянина демократичного суспільства;
-     оволодіння навичками колективної праці, роботи в групах, що сприяють розвитку міжособистісного спілкування як основи взаєморозуміння між людьми;
-     випробування соціальних ролей, де можна виявити навички фінансово-грамотної поведінки молодшого школяра;
-     формування грамотної фінансової та споживчої культури учня початкової школи.
Структура курсу
Програма курсу «Фінансова абетка» розрахована на 17 годин. Навчальні години, розподіляються таким чином: на власне вивчення матеріалу (16 годин) та резервний урок (1 година, передбачена на екскурсію до регіонального відділення банку чи Державної фіскальної служби України тощо).
Структура курсу підпорядкована логіці, що передбачає, розташування фінансових термінів в алфавітному порядку, і ґрунтується на основному принципі пізнання – навчання у процесі діяльності.
Програма курсу «Фінансова абетка» будується за такими змістовими лініями:
Розділ I. Я І МОЯ СІМ’Я
Розділ II. Я ТА ІНШІ ЛЮДИ
Розділ III. Я – ГРОМАДЯНИН. УСТАНОВИ ДЕРЖАВИ
Розділ IV. Я – СПОЖИВАЧ
Розділ V. Я І МОЇ ПЕРЕМОГИ
Програма побудована концентрично. Зміст розділів поступово розширюється та доповнюється, що сприяє формуванню знань, умінь і навичок на вищому рівні узагальнення.
У процесі вивчення курсу «Фінансова абетка» учень, повинен засвоїти базові категорії, які властиві економіці більшості країн світу.
Розділ I. Я І МОЯ СІМ’Я передбачає розуміння значення анкети як основи самоусвідомлення; дає уявлення про багатство та його складові, про доходи і витрати сім’ї, про заощадження та економію витрат; містить інформацію про гроші та їх використання, вчить дотримуватися правил економії та ощадливості в побуті.
Розділ II. Я ТА ІНШІ ЛЮДИ спрямовано на вивчення понять «компанія друзів», «компанія як фірма» та уявлень про доброчинність відомих меценатів України.
Розділ III. Я – ГРОМАДЯНИН. УСТАНОВИ ДЕРЖАВИ містить інформацію про функції Національного банку України, банківські послуги; формує поняття «держава», «громадянин», «податок» та встановлює взаємозв’язок між ними.
Розділ IV. Я – СПОЖИВАЧ спрямовано на вивчення чинників, що впливають на формування грамотного споживача, який вміло моделює життєву ситуацію: «споживач як покупець».
Розділ V. Я І МОЇ ПЕРЕМОГИ передбачає усвідомлення своїх досягнень у різних формах діяльності; забезпечує необхідність в подальшому пізнанні та розширенні знань з фінансової грамотності; сприяє впровадженню їх у життя.
Особливість методики проведення уроків з курсу «Фінансова абетка» вимагає організації ігрової, індивідуальної та колективної діяльності учнів, базується на взаємодії вчителя з учнями і учнів між собою, що характеризується застосуванням інтерактивних методів навчання.
Показниками успішної соціальної адаптації дитини є її активність позитивний самопрояв, набуття відповідного досвіду. Лише успішна адаптація в молодшому віці сприяє подальшому розвитку дитини як особистості в майбутньому.
Оцінювання навчальних досягнень учнів повинно мати заохочувальний характер, і здійснюватися у вербальній формі.




Навчальна програма курсу «ФІНАНСОВА АБЕТКА»
17 год. (0,5 год. на тиждень)

№ уро-ків
Назва теми,
зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до
рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Розділ I. Я І МОЯ СІМ’Я
6 год.
1.
Тема 1. Моя анкета.
Анкета та її складові.
Особисте опитування.
Отримання відомостей про опитуваного.
Об’єднання груп за спільними інтересами за результатами опитування.
Мета проведеного опитування.
Учень/учениця:
розуміє значення анкети як основу самоусвідомлення для формування позитивної самооцінки;
усвідомлює себе як особистість, яка є невід’ємною складовою соціуму;
розвиває риси характеру, що сприяють комфортним взаємовідносинам особистості в колективі.
2.
Тема 2. Що таке багатство і як стати багатим.
Багатство, бідний, багатий. Духовне і матеріальне багатство.
Риси характеру людини, що сприяють її добробуту. Риси характеру, що утруднюють процес збагачення людини.
Праця (розумова і фізична) як основне джерело збагачення людини і її майбутнього добробуту.
Учень/учениця:
має уявлення про багатство та його складові;
називає позитивні риси характеру, що сприяють духовному і матеріальному збагаченню людини;
виховує в собі працелюбність, що є запорукою збагачення.
3.
Тема 3. Коло витрат моєї сім’ї.
Видатки (витрати). Обов’язкові витрати. Непередбачувані витрати в житті людини.
Необов’язкові витрати сім’ї.
Учень/учениця:
має уявлення про витрати та їх види;
розрізняє обов’язкові витрати, непередбачувані витрати, необов’язкові витрати;
встановлює зв’язок між витратами та потребами людини.
4.
Тема 4. Гроші, звідки вони беруться.
Гроші: їх суть і види.
Товарні гроші, символічні гроші, обмін.
Особиста фінансова безпека.
Учень/учениця:
має уявлення про гроші та їх використання;
пояснює різницю між товарними та символічними грошима;
наводить приклади того, що неможливо купити за гроші;
дотримується правил особистої фінансової безпеки.
5.
Тема 5. Доходи моєї сім’ї.
Дохід. Доходи сім’ї.
Зарплата як форма оплати за виконану роботу.
Учень/учениця:
має уявлення про доходи сім’ї;
розрізняє поняття доходу і зарплати;
наводить приклади доходів своєї сім’ї.
6.
Тема 6. Економія і збереження як форми заощаджень.
Ощадливість заощадження, економія витрат.
Побутові витрати (вода, тепло, електроенергія ін.).
Необхідність збереження природних ресурсів.
Учень/учениця:
має уявлення про заощадження та економію витрат;
розуміє значення економії в побуті;
дотримується правил економії та ощадливості;
оцінює власний внесок у збереження природних ресурсів.
Розділ II. Я ТА ІНШІ ЛЮДИ
2 год.
7.
Тема 7. Компанія – колектив однодумців.
Колектив, компанія (компанія друзів, компанія-фірма), компаньйон.
Спільні інтереси.
Спільна діяльність.
Спільна гра.
Учень/учениця:
має уявлення про компанію як колектив однодумців;
розрізняє поняття «компанія друзів», «компанія як фірма»;
наводить приклади компаній в різних сферах життя;
набуває навиків колективної праці, роботи в групах.
8.
Тема 8. Меценатство і благодійність.
Поняття доброчинності як базової потреби людини. Види доброчинності.
Меценатство як форма доброчинності.
Українські благодійники та меценати.
Учень/учениця:
має уявлення про доброчинність;
усвідомлює необхідність доброчинності для суспільства та людини;
шукає інформацію (за завданням учителя) про відомих меценатів;
наводить приклади про відомих меценатів України.

Розділ III. Я – ГРОМАДЯНИН. УСТАНОВИ ДЕРЖАВИ
2 год.
9.
Тема 9. Національний банк і банки в Україні.
Банк, суть роботи банку.
Призначення Національного банку України як головного банку держави.
Банки у моєму місті (моїй місцевості).
Учень/учениця:
має уявлення, що таке банк;
розуміє суть роботи банку;
наводить приклади видів роботи банку;
шукає інформацію (за завданням учителя) про діяльність банків у своїй місцевості.
10.
Тема 10. Податки, їх призначення в державі.
Держава, громадянин, податок.
Сплата податку – обов’язок кожного громадянина.
Без податку – нема достатку.
Доходи і витрати держави.
Учень/учениця:
має уявлення про поняття держава», «громадянин», «податок;
розуміє, що податок є основною формою доходу держави;
досліджує взаємозв’язок між поняттями «держава», «громадянин», «податок».
Розділ IV. Я – СПОЖИВАЧ
3 год.
11.
Тема 11. Реклама як засіб для привернення уваги.
Реклама, мета реклами. Шкідлива, корисна реклама.
Створення власної реклами.
Учень/учениця:
має уявлення про рекламу як форму привертання уваги споживачів;
розуміє призначення реклами;
наводить приклади реклами;
презентує власну рекламу.
12.
Тема 12. Споживач «король» ринку.
Споживач, споживання.
Якісний товар, неякісний товар.
Товари, що підлягають/не підлягають поверненню.
Учень/учениця
має уявлення про поняття «споживач», «споживання», «якісний товар», «неякісний товар»;
розрізняє товари, які можна повернути, і ті, які не підлягають обміну;
моделює життєву ситуацію: «споживач як покупець».

13.
Тема 13. Товар, його ціна.
Товар, його основна властивість.
Види товарів за призначенням.
Ціна товару, її складові.
Учень/учениця:
має уявлення про поняття  «товар», «ціна товару»;
розрізняє товари за призначенням;
знаходить інформацію про призначення товарів.
Розділ V. Я І МОЇ ПЕРЕМОГИ
4 год.
14.
Тема 14. Успішні люди України і їх місце у світовій спільноті.
Успіх, успішна людина.
Основні складові успіху.
Як стати успішною людиною.
Успішні люди сучасності.
Учень/учениця:
має уявлення про поняття «успішна людина»;
визначає складові успіху людини;
шукає інформацію за (завданням учителя) про успішних людей;
наводить приклади успішних людей України.
15.
Тема 15. Фінансова абетка – перші кроки до пізнання, успіху і добробуту.
Фінансова абетка.
Фінансова грамотність школяра.
Фінансова грамотність – основа добробуту сім’ї.
Учень/учениця:
має уявлення про основні поняття фінансової грамотності;
усвідомлює необхідність у подальшому розширенні знань з фінансової грамотності;
вчиться узагальнювати і систематизувати отримані знання;
практикує впровадження знань з фінансової грамотності у життя.
16.
Тема 16. Я і мої перші досягнення
(усвідомлюю – думаю ‑ дію – розвиваюся).
Мої досягнення сьогодні. Наміри на майбутнє.
Що я для цього роблю.
Учень/учениця:
усвідомлює свої досягнення у різних формах діяльності;
презентує себе у результатах своєї роботи;
здатний дотримуватися певних принципів фінансової грамотності;
прагне вдосконалюватися у подальшому житті.
17.
Резервний урок.
(Екскурсія у відділення банку чи регіональне відділення Державної фіскальної служби України).
Урок-практикум.*
Створення колективного колажу «Я зрозумів… Ми побачили… Нам цікаво…».
Учень/учениця:
працює з інформацією відповідно до поставленого завдання;
вчиться систематизувати отриману інформацію;
набуває навиків колективної праці, роботи в групах;
розвиває в собі творче мислення.
Рекомендована література:
1.        Аксьонова О.В. Методика викладання економіки [Текст] : навч. посіб. / О. В. Аксьонова. – К. : КНЕУ, 2006. – 708 с.
2.     Бодо Шефер. Пес на ім’я Мані або абетка грошей [Текст]. – Львів.: Видавництво Старого лева, 2015. – 231 с.
3.        Варецька О.В. Початки економіки. 4 клас. Навчально-методичний посібник для вчителя Запоріжжя: Просвіта, 2006. – 136 с. Економіка [Текст] : зб. програм з економіки. – Камянець-Подільський : Аксіома, 2009. – 117 с.
4.        Варецька О.В. Початок сучасної економіки. 1 частина: Методичний посібник для вчителя. – Запоріжжя: Просвіта, 2004. – 100 с.
5.        Варецька О.В. Початок сучасної економіки. 2 частина: Методичний посібник для вчителя. – Запоріжжя: Просвіта, 2005. – 108 с.
6.        Доля І.М. Волонтерство як форма участі молоді в громадському житті [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://www.nbuv.gov.ua/
7.        Загальна декларація волонтерів, прийнята на ХІ конгресі Міжнародної асоціації волонтерів // Права людини [Текст]: навчальний посібник. К.: Просвіта, 2002. – С. 67-80.
8.        Ковальчук Г.О. Організація навчання з економіки [Текст] : навч. посіб. / Г.О. Ковальчук. – К. : Нац. пед. ун-т ім. М. Драгоманова, 2002. – 305 с.
9.        Концепція розвитку економічної освіти в Україні [Текст] // Освіта України. – 2004. – № 6. – С. 42–46.
10.    Коцюрубенко Г. Формування заощаджень українськими домогосподарствами [Електронний ресурс] / Г. Коцюрубенко // Вісник КНТЕУ. – 2011. – Режим доступу до ресурсу: http://visnik.knteu.kiev.ua/files/2011/05/7.pdf.
11.    Нетрадиційні уроки з економіки [Текст] : Навч.-метод. посіб. / Укл. О.В. Часнікова. – Х. : ТОРСІНГ ПЛЮС, 2008. – 128 с.
12.    Основи споживчих знань [Текст] : Навч.-метод. посіб. для загальноосв. навч. закл.: 1 – 12 кл. / [Гільберг Т.Г., Довгань А.І., Капіруліна С.Л. та ін.]  ; за заг. ред. Н.В. Бєскової, А.С. Єрохіної, К.О. Максименко, О.В. Овчарук. – К. : Навч. книга, 2008. – 816 с.
13.    Програма розвитку фінансового сектору (USAID/FINREP-II) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.finrep.kiev.ua/structure/finedu/general_ua.php.
14.    Розробки уроків до курсу «Азбука споживача» [Текст] : Навч.-метод. посіб. / Смага О. В., Якубчук В.Б. [за заг. ред. О. В. Часнікової]. – Луганськ : Знання, СПБ Рєзников В.С. – 140 с.
15.    Розумні гроші. Фінансові історії родини Іваненків: Ощадливість [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
16.    Складаємо сімейний бюджет [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.bank.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=3127061&cat_id=3127060
17.    Собирая воедино: как создать хороший урок экономики. EconomicsAmerica Национальный совет по экономическому образованию (США) / [Сарапейдж МакКоркл, Бонни Т. Мезарош, Джон С. Мортон и др.]. – 61 с.
Фінансова грамотність та захист прав споживачів у Польщі. Проект розвитку фінансового сектору FINREP [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://finrep.kiev.ua/download/finlit_poland_sep2012_ua.pdf
                                              3 клас
«Рекомендовано МОН України» лист від 20.05.2015 № 1/11-7118.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Курс «Фінансова арифметика» органічно поєднується з навчальною програмою «Математика» (3 клас), укладеною відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2011 № 462.
Мета курсу «Фінансова арифметика» – формування громадянської, соціальної та здоров’язбережувальної компетентностей учнів на основі взаємозв’язку математичних знань і практичних навиків роботи з числовими величинами із базовими фінансовими знаннями, сприяння соціальній адаптації учнів молодших класів в умовах ринкового середовища, що сприяє розвитку дитини як особистості і громадянина.
Ця мета досягається шляхом реалізації таких завдань:
-       формування фінансових, соціальних, громадянських, здоров’язбережувальних компетентностей молодших школярів на міжпредметній основі.
-       набуття усвідомлених практичних обчислювальних навичок роботи, пов’язаних із базовими фінансовими знаннями,
-       оволодіння навичками колективної праці, роботи в групах, що сприяють розвитку міжособистісного спілкування.
-       випробування соціальних ролей, де можна виявити навички фінансово-грамотної поведінки молодшого школяра;
-       формування грамотної фінансової та споживчої культури учня початкової школи.
Структура курсу
Програма курсу «Фінансова арифметика» розрахована на 17 годин. Навчальні години, розподіляються таким чином: на власне вивчення матеріалу (16 годин) та 1 резервний урок. Програма курсу «Фінансова арифметика» будується за такими змістовими лініями:
Розділ I. ГОСПОДАРСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ ЛЮДИНИ
Розділ II. РОЗПОДІЛ І ДОХОДИ В ГОСПОДАРСТВІ
Розділ III. ТОВАРНО-ГРОШОВИЙ ОБМІН
Розділ IV. СПОЖИВАННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ ТОВАРІВ
Розділ V. ГРОШІ ЯК ОБ’ЄДНУЮЧА ЛАНКА ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
3-й клас є особливим щодо змісту і організації навчальної діяльності молодших школярів. «Фінансова арифметика» – це інтегрований курс фінансової грамотності і математики у початковій школі.
Третьокласники отримують базове розуміння сфер економіки, визначають роль фінансово-грошових відносин, поєднуючи їх з опануванням учнями таких математичних компетенцій: обчислювальних, інформаційно-графічних, логічних, геометричних, алгебраїчних. Складені змістові фінансові та економічні задачі дозволять учням закріпити знання з математики, а робота з величинами пов’яже математику з іншими науками.
Таким чином, учні вчаться практично застосовувати досвід навчальної математичної діяльності в життєвих ситуаціях.
Розділ I. ГОСПОДАРСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ ЛЮДИНИ вивчає поняття господарської діяльності, розглядає її складові як частини цілого, встановлює взаємозв’язок між складовими виробництва, продуктивністю праці, виробітком, доходами і витратами. На практичній основі учень закріплює знання про частини.
Розділ II. РОЗПОДІЛ І ДОХОДИ В ГОСПОДАРСТВІ знайомить учня з доходами та прибутками. Учень здійснює розрахунок величин та їх порівнює у процесі розв’язання практично зорієнтованих задач.
Розділ III. ТОВАРНО-ГРОШОВИЙ ОБМІН розглядає на вищому рівні сутність товару, ціни, витрат споживача. На конкретних прикладах визначає трійки взаємопов’язаних величин та встановлює взаємозв’язок між ціною, кількістю і вартістю товару.
Розділ IV. СПОЖИВАННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ ТОВАРІВ дає інформацію про споживання товарів і здоров’я людини. Учень вчиться аналізувати і порівнювати інформацію, подану в різний спосіб і використовує дані для розв’язування сюжетних задач, зіставляє образи геометричних фігур із графічними символами у маркуванні товарів.
Розділ V. ГРОШІ ЯК ОБ’ЄДНУЮЧА ЛАНКА ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ формує уявлення про гроші як ланку, що поєднує виробників і споживачів, шляхом розгляду конкретних ситуацій і використання міжпредметної змістової лінії функцій грошей. Моделює описані фінансові ситуації в процесі розв’язування сюжетних задач, що є основою формування в учнів цілісної картини фінансових відносин в економіці.
Оцінювання навчальних досягнень учнів повинно мати заохочувальний характер і здійснюватися у вербальній формі.



НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА «ФІНАНСОВА АРИФМЕТИКА»
17 год. (0,5 год. на тиждень)

№ уро-ків
К-ть год.
Назва теми,
зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до
рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Розділ I. ГОСПОДАРСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ ЛЮДИНИ
6 год.
1.
1
Тема 1. Господарська діяльність та її види.
Поняття господарської діяльності.
Види господарської діяльності у місті та види господарської діяльності у сільській місцевості.
Знаходження частини числа на прикладах господарської діяльності.
Учень/учениця:
розуміє поняття «господарська діяльність»;
розрізняє види господарської діяльності;
розуміє утворення частин;
визначає кількість певних частин у цілому на прикладах господарської діяльності.
2.
2
Тема 2. Що потрібно для виробництва товарів.
Поняття виробництва.
Сировина, праця, знаряддя праці (капітал) як складові виробництва товарів.
Кількісні показники величини сировини, матеріалів, необхідних для виготовлення товарів. Порівняння кількісних показників величин.
Розв’язування нерівностей способом добору.
Учень/учениця:
має уявлення про окремі складові виробництва товарів;
порівнює кількісні показники величин;
розв’язує нерівності способом добору.
3.
1
Тема 3. Продуктивність праці, виробіток, витрати часу та їх взаємозв’язок.
Продуктивність праці, виробіток, витрати часу – взаємозв’язок між величинами (трійки взаємопов’язаних величин).
Учень/учениця:
розуміє поняття «продуктивність праці», «виробіток», «витрати часу»;
встановлює взаємозв’язок між продуктивністю праці і витратами часу;
виховує у собі здатність раціонально використовувати час.
4.
1
Тема 4. Сільське господарство як вид людської діяльності.
Сільське господарство. Вирощування рослин і розведення тварин – складові сільського господарства.
Фермерське господарство як найпростіша форма господарювання.
Периметр геометричних фігур на прикладі земельних ділянок.
Учень/учениця:
розуміє поняття «сільське господарство», «фермерське господарство»;
характеризує процес вирощування рослин і розведення тварин як складові сільського господарства;
розраховує величини периметра геометричних фігур (прямокутника, квадрата) на прикладі земельних ділянок.
5.
1
Тема 5. Транспорт – перевезення пасажирів і вантажів.
Транспорт, види транспорту: сухопутний, водний, повітряний.
Розрахунок маси вантажів та кількості пасажирів при перевезеннях.
Визначення відрізків автошляхів, висоти польоту, швидкості руху транспортних засобів.
Учень/учениця:
розуміє поняття «транспорт»;
розрізняє види транспорту;
розраховує масу вантажів та кількість пасажирів при перевезеннях;
визначає відрізки автошляхів, висоту польоту, швидкість перевезення.
Розділ II. РОЗПОДІЛ І ДОХОДИ В ГОСПОДАРСТВІ
3 год.
6.
1
Тема 6. Звідки беруться доходи.
Дохід від використання землі та її надр (корисних копалин).
Дохід на гроші.
Розрахунок величин доходу та їх порівняння.
Учень/учениця:
розуміє поняття «дохід»;
має уявлення про доходи від використання землі і капіталу;
розраховує та порівнює величини доходу.
7.
1
Тема 7. Зарплата як дохід кожного працюючого.
Заробітна плата, її види.
Погодинна оплата праці, оплата праці за виконану роботу.
Загальні прийоми розв’язування задач про оплату праці.
Учень/учениця:
розуміє поняття «заробітна плата»;
розрізняє види заробітної плати;
проводить прості розрахунки і записує розв’язок задач із поясненням на визначення розміру заробітної плати.
8.
1
Тема 8. Прибуток – винагорода підприємця.
Виручка підприємця і її складові.
Витрати і прибуток підприємця.
Визначення розміру прибутку підприємця.
Учень/учениця:
розрізняє поняття «виручка» і «прибуток підприємця»;
визначає розмір прибутку підприємця;
співставляє розмір прибутку і витрат.
Розділ III. ТОВАРНО-ГРОШОВИЙ ОБМІН
3 год.
9.
1
Тема 9. Товари та їх корисність для людини. Складені задачі.
Товари та їх види. Продовольчі товари і промислові товари.
Розв’язування складених задач.
Учень/учениця:
розуміє поняття «товар»;
розрізняє поняття «продовольчі товари», «промислові товари»;
порівнює корисність товарів;
розуміє і використовує у розв’язанні практично зорієнтованих задач інформацію таблиць.
10.
1
Тема 10. Ціна, кількість і вартість товару як трійка взаємопов’язаних величин.
Ціна, кількість і вартість товару як взаємозв’язані величини в економіці і в математиці.
Учень/учениця:
розуміє взаємозв’язок між категоріями: ціна, кількість, вартість товару;
наводить приклади формування ціни товару;
аналізує характер зміни однієї величини залежно від зміни іншої.
11.
1
Тема 11. Витрати споживача на придбання товару. Додавання і віднімання іменованих чисел.
Витрати учня, доцільність покупок.
Арифметичні дії з іменованими числами на прикладах купівлі і продажу товарів.
Порівняння величин витрат.
Учень/учениця:
має розширене уявлення про витрати споживача;
здійснює прості дії з іменованими числами на прикладах купівлі і продажу товарів;
наводить приклади витрат на придбання товару.
Розділ IV. СПОЖИВАННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ ТОВАРІВ
3 год.
12.
1
Тема 12. Споживання товарів і здоров’я людини.
Споживання товарів.
Чи усі товари корисні для людини. Що ми їмо і скільки.
Оцінювання упаковки товару.
Порівняння іменованих чисел, поданих в одиницях маси.
Учень/учениця:
має уявлення про взаємозв’язок товарів із здоров’ям людини;
порівнює іменовані числа, подані в одиницях маси; застосовує отриману інформацію у повсякденному житті.
13.
1
Тема 13. Маркування товарів. Графічні символи в маркуванні.
Маркування товарів в Україні і за кордоном.
Графічні символи у маркуванні товарів.
Геометричні фігури.
Учень/учениця:
має уявлення про маркування товарів;
розрізняє окремі графічні символи (коло, круг трикутник, многокутник) у маркуванні товарів;
наводить приклади маркування товарів в Україні.
14.
1
Тема 14. «Зелене споживання» ‑ запорука збереження довкілля.
«Зелене споживання».
Вплив людини на довкілля. Як не зашкодити природі.
Прості та складені сюжетні задачі, пов’язані зі збереженням навколишнього середовища.
Учень/учениця:
розуміє поняття «зелене споживання»;
розв’язує сюжетні задачі;
формує у собі екологічно-дружній підхід до споживання.
Розділ V. ГРОШІ ЯК ОБ’ЄДНУЮЧА ЛАНКА ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
3 год.
15.
1
Тема 15. Грошові одиниці. Співвідношення між грошовими одиницями.
Гроші, їх види.
Грошові одиниці.
Взаємозв’язок і співвідношення між грошовими одиницями (гривня, копійка).
Учень/учениця:
розуміє поняття «гроші»;
наводить приклади використання різних видів грошей у повсякденному житті;
перетворює більші одиниці вартості на менші і навпаки.
16.
1
Тема 16. Фінансова грамотність – запорука вмілого використання грошей.
Гроші як об’єднуюча ланка між виробниками і споживачами.
Фінансова грамотність – запорука вмілого використання грошей.
Задачі на знаходження суми і різниці.
Прості та складені задачі про гроші.
Учень/учениця:
має уявлення про рух грошей;
оцінює свою фінансову грамотність у використанні грошей;
розв’язує прості та складені задачі про гроші.
17.
1
Резервний урок




Рекомендована література:

1.       Закон України «Про захист прав споживачів» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1023-12
2.       Аксьонова О.В. Методика викладання економіки [Текст]: навч. посіб. / О. В. Аксьонова. – К.: КНЕУ, 2006. – 708 с.
3.       Варецька О.В. Духовно-економічне виховання молодших школярів на основі курсу «Початки економіки». Навчальна програма курсів підвищення кваліфікації вчителів початкових класів (інших спеціальностей, які викладають курс «Початки економіки») за очною формою. [Текст]  – Запоріжжя: КПУ, 2010. – 80 с.
4.       Вулфел Ч. Энциклопедия банковского дела и финансов [Текст]: Чарльз Дж. Вулфел., 2000. – 1037 с.
5.       Гриджук, Д. Про необхідність зрозумілих програм підвищення фінансової грамотності простих людей [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrbanks.info/article/Dmitrii-Gridzhuk-o-neobhodimosti-vnjatnyhprogramm-povyshenija-finansovoi-gramotnosti-prostyh-ljudei.html.
6.       Економіка [Текст]: зб. програм з економіки. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2009. – 117 с.
7.     Захист прав споживачів фінансових послуг: поінформовані та захищені споживачі – запорука підвищення довіри до фінансового сектору // Проект USAID «Розвиток фінансового сектору» (FINREP). – 2009-2012. – 104 с. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: – http://www.finrep.kiev.ua/download/legal_publication_jan2013_ua.pdf
8.       Ковальчук Г. О. Організація навчання з економіки [Текст]: навч. посіб. / Г. О. Ковальчук. – К.: Нац. пед. ун-т ім. М. Драгоманова, 2002. – 305 с.
9.       Концепція розвитку економічної освіти в Україні [Текст] // Освіта України. – 2004. – № 6. – С. 42–46.
10.  Нетрадиційні уроки з економіки [Текст]: Навч.-метод. посіб. / Укл. О.В. Часнікова. – Х. : ТОРСІНГ ПЛЮС, 2008. – 128 с.
11.  Основи споживчих знань [Текст] : Навч.-метод. посіб. для загальноосв. навч. закл.: 1 – 12 кл. / [Гільберг Т.Г., Довгань А.І., Капіруліна С.Л. та ін.]; за заг. ред. Н.В. Бєскової, А.С. Єрохіної, К.О. Максименко, О.В. Овчарук. – К. : Навч. книга, 2008. – 816 с.
12.  Портал споживача. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.consumerinfo.org.ua/.
13.  Програма розвитку фінансового сектору (USAID/FINREP-II) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.finrep.kiev.ua/structure/finedu/general_ua.php.
14.  Слав’янська Н. Підвищення фінансової грамотності: комерційний проект чи державна необхідність? [Текст] / Н. Слав’янська, А. Незнамова // Вісник Національного банку України. – 2013. – № 4. – С. 31–35.
15.  Собирая воедино : как создать хороший урок экономики. Economics America Национальный совет по экономическому образованию (США) / [Сарапейдж Мак Коркл, Бонни Т. Мезарош, Джон С. Мортон и др.] [Текст]: 2004. – 61 с.
16.  Специальный выпуск о малом и бреднем бизнесе. // Деньги. – [Електронный ресурс]. – Режим доступу: http://www.dengi.ua.
17.  Стратегія реформування системи захисту прав споживачів на ринках фінансових послуг на 2012–2017 роки :схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31 жовтня 2012 р. № 867-р [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gоv.ua/laws/show/867- 2012-%D1%80#n8
18.  Український портал споживача з маркування продукції. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.gpp.in.ua/

Немає коментарів:

Дописати коментар